Pages

Sunday, January 31, 2010

~Inilah Pemimpin Yang Dicari-cari~

Assalamualaikum WBT kepada semua rakan yang dikasihi..


Baru beberapa hari yang lepas, saya ada menyatakan bahawa layakkah kita menjadi pemimpin. Namun kali ini, saya cukup tertewas dengan seorang sahabat saya yang baru sahaja dinaikkan menjadi MPP UMP, Mohd Aedlan Nur Bin Ahmad dengan penampilan kepimpinan yang terserlah dalam dirinya. Bukan disebabkan oleh gayanya, tetapi kerana tingkah lakunya yang betul-betul meyakinkan saya bahawa dialah insan yang benar-benar layak menjadi pemimpin. Anda ingin tahu mengapa??


Ikuti perbualan kami berdua pada suatu malam yang dingin..


Kami baru balik dari kedai photostat kat kk2 ump..

Hamba : Lan, jom ar blk..nak stdy lg ni..

Aedlan : Wei, jom ar tlg ak tanggalkan poster bebdk ni..esk hari last da..

Hamba : x yah la..diorng yg tampal..diorng la yg tanggalkan..

Aedlan : x per la, jom kite tanggalkan je..da x smpat ni klau tnggal esk..jap ak g pnjam gunting kat member ak kat kdai photostat tu..

(untuk perhatian, poster yang dimaksudkan ialah poster calon-calon lain yang masih belum ditanggalkan di cafe-cafe dan tepi pondok guard di kk2 ump)




Sahabat-sahabat sekalian, tatkala itu, terfikir saya sejenak, mengapa saya tidak boleh jadi seperti dia??mengapa dia boleh berfikir sebegitu sedangkan saya tidak pernah terfikir sebegitu??mungkin itulah kelemahan saya dan itulah kelebihan dia, seorang yang bersemangat untuk melakukan kerja, walaupun bukan dalam bidang dia. Inilah pemimpin yang kita cari selama ini, bukan pemimpin yang hanya mementingkan kerja dalaman sahaja, tetapi juga melakukan kerja-kerja yang bukan dalam bidang tugasnya. Mungkin sebab itulah saya berani menerima tawaran untuk menjadi PA Aedlan untuk pilihanraya yang lepas, bukan kasihan, atau terpaksa..tetapi hanyalah untuk membantu orang yang benar-benar layak untuk memimpin kami di masa hadapan, dan juga sebagai cara saya merubah peribadi saya yang mungkin selama ini salah.


Kepada sahabat-sahabat yang mungkin selama ini berperasangka buruk terhadap pemimpin ini, renung-renungkanlah kembali apa yang anda sangsikan itu. Dan seperkara lagi yang saya ingin sampaikan..

Aedlan : "..saya berharap kepada mahasiswa dan mahasiswi ump agar membantu kami di mpp dalam melakukan apa yang terbaik untuk ump, bukan hanya mengharapkan kami sahaja yang melakukan kerja, tapi kami mengharapkan anda bersama-sama kami memikul tanggungjawab terhadap ump ini..."

Itulah kata-kata yang diluahkan kepada kami sewaktu berkumpul membincangkan masalah-masalah yang berbangkit di ump. Jadi saya menyeru kepada semua mahasiswa dan mahasiswi ump, kita bersama-sama berganding bahu bersama pemimpin-pemimpin di mpp untuk bangkit sebagai mahasiswa yang cakna atau apa yang selalu kita sebut, "kami mahasiswa peduli"..Jangan hanya pandai mengata belakang, mengatakan mpp tidak buat kerja, tetapi sebenarnya kita yang tidak perihatin terhadap diri kita sendiri..


Wallahualam...

(Maaf kepada aedlan kerana menyiarkan artikel ini, harap anda tidak marah..bukan niat untuk publisitikan anda, tetapi sebagai pedoman kami yang akan bekerja bersama anda, moga kami dapat ambil iktibar..)

No comments:

Post a Comment